Nakładem wydawnictwa ZM Concept ukazała się polska edycja niezwykle popularnej i cenionej książki Frøydis Ree Wekre - Rozmyślania o tym jak dobrze grać na waltorni (Thoughts on Playing the Horn Well). Autorka porusza w niej wiele aspektów, których właściwe zrozumienie, wyćwiczenie i opanowanie składa się w całokształt obrazu dobrze grającego waltornisty. Uznana w środowisku waltornistka i pedagog przekazuje nam swoje spostrzeżenia i wiedzę językiem niezwykle komunikatywnym, bezpośrednim co czyni lekturę lekką i zrozumiałą dla każdego, zarówno początkującego jak też zaawansowanego waltornisty - i nie tylko.
Oto słowa autorki: "(…)Teraz, po latach nauczania i uczenia się, odczułam silne pragnienie podzielenia się mymi przemyśleniami oraz udzielenia kilku porad służących sprostaniu wyzwaniom, które możemy napotkać. (…)Ta książka nie jest „akademickim” podręcznikiem i nie mam zamiaru odpowiedzieć w niej na wszystkie pytania. To raczej próba przekazania pomysłów i odczuć, podzielenia się kilkoma osobistymi „chwytami zawodowymi”. Kieruję to przesłanie do zainteresowanych uczniów oraz studentów z otwartymi głowami i do wszystkich kolegów, niezależnie od wieku."
Książkę można nabyć w SKLEPIE waltornia.pl
Szczegółowy opis publikacji:
Frøydis Ree Wekre - Rozmyślania o tym jak dobrze grać na waltorni
Polskie tłumaczenie - Łukasz Michalski
Wydawnictwo ZM Concept Bydgoszcz
66 stron, miękka oprawa
Spis treści:
- Rozmyślania o dobrym graniu i rozgrywaniu się
- Bzyczenie na samych tylko wargach
- Granie na samym ustniku
- Pierwsze piękne dźwięki na rogu
- Gamy legato
- Kilka ćwiczeń
- Ćwiczenia elastyczności
- Tryle wargowe
- Wysoki rejestr
- Niski rejestr
- Własna lista
- Fortissimo
- Zatkana waltornia
- Granie na naturalnym rogu
- Długie dźwięki
- Rozmyślania o ćwiczeniu
- Rozmyślania o pracy mięśni twarzy
- Umiejscowienie ustnika
- Ułożenie ust przed przyłożeniem ustnika
- Początkowe ułożenie zębów (szczęki)
- Nacisk ustnika
- Kąt przyłożenia ustnika
- Praca mięśni twarzy
- Rozmiar szczeliny (otwarcia) w zależności od:
- Wykorzystanie mięśni wewnątrz ustnika
- Praca mięśni na zewnątrz ustnika
- Kontrolna lista sprawności mięśni
- Pomysły na ćwiczenie
- Umiejscowienie ustnika
- Rozmyślania o dynamice
- Rozmyślania o emisji dźwięku
- Rozmyślania o oddychaniu
- Wdech
- Wydychanie
- Podparcie przeponą
- Rozmyślania o intonacji
- Intonacja temperowana
- Intonacja melodyczna (zwana też wyrazową lub poziomą)
- Intonacja harmoniczna (pionowa)
- Zapamiętywanie
- Wytrzymałość: siła i spryt
- Rozmyślania o sobie, jako własnym nauczycielu
- Odpowiedni dobór słów
- Ćwiczenie z przerwami
- Różnica między studiowaniem a ćwiczeniem
- Właściwy dobór materiału do studiowania/ ćwiczenia
- Czas przeznaczony na ćwiczenia umysłowe (bez instrumentu)
- Twórcze i konstruktywne zastosowanie „ narzędzi” zewnętrznych, służących rozwojowi
- Poszukiwania i otwartość na uwagi, opinie i pomysły
- Rozbudzanie świadomości i potrzeby osiągania rezultatów bardzo wysokiej jakości
- Poszukiwania możliwości częstego wykonywania dla prawdziwej publiczności
- Praca nad rozwinięciem poczucia HUMORU
- Prowadzenie sensownego trybu życia
- Stałe przypominanie sobie, dlaczego przede wszystkim zostałem muzykiem
- Karta ćwiczeń
- Skrajności
- Mimo wszystko!
- Przygotowania do występu (w punktach)
- Rozmyślania o ciekawości i zdrowiu umysłowym
Interesująca literatura
Fragment książki - rozdział Mimo wszysysko znajdziesz w dziale Edukacja i warsztat.